Więcej informacji: info@prestigeconferences.pl
SZKOLENIE ON-LINE
KOSZT UDZIAŁU 1 OSOBY
1590 zł + 23% vat do 10 października 2025
1750 zł + 23% vat po 10 października 2025
Uczestnicy:
Szkolenie adresowane jest do pracowników firm inwestycyjnych, które w zakresie swojej działalności zawierają transakcje na instrumentach pochodnych i mierzą się z problematyką ich raportowania do repozytoriów transakcji. Może być ono szczególnie interesujące dla domów maklerskich oraz działów skarbu (treasury) banków.
Opis szkolenia:
Przepisy rozporządzenia EMIR funkcjonują na rynku już od przeszło 13 lat. Wprowadziły one rewolucję, której celem było objęcie rynku OTC bardziej skutecznym nadzorem. Miało być to osiągnięte na kilka sposobów. Pierwszym było wdrożenie centralnego rozliczenia określonych klas instrumentów pochodnych. Drugim było wdrożenie instytucji kontrahenta centralnego (central counterparty, CCP), który dokonuje nowacji rozliczeniowej kontraktów. Trzecim środkiem jest obowiązek raportowania transakcji do repozytoriów transakcji (transaction repository, TR).
Ten ostatni element stał się w zeszłym roku elementem rewizji regulacyjnej (tzw. EMIR 2 lub EMIR Refit), której rezultatem są dosyć istotne modyfikacje w zakresie:
-
standardów komunikatów wysyłanych i odbieranych z repozytoriami transakcji;
-
nowe standardy techniczne w zakresie raportowania;
-
tworzenia UTI (Unique Transaction Identifiers);
-
wprowadzenia UPI (Unique Product Identifier).
Nie minęło kilka miesięcy od konieczności przystosowania się podmiotów rynku finansowego do nowych rozwiązań EMIR 2, a ustawodawca europejski zdążył przygotować nowy pakiet zmian, który wszedł i będzie stopniowo wchodził w życie w 2025 roku (tzw. EMIR 3).
Kluczowe założenie regulacji koncentruje się na zapewnieniu większego udziału w rozliczaniu (clearingu) transakcji przez CCP z siedzibą w Unii Europejskiej (obowiązek AAR, Active Account Requirement, obowiązek posiadania aktywnego rachunku w unijnym CCP). Niemniej, zmiany sięgają głębiej i dotyczą również:
-
uproszczenia i ujednolicenia obowiązków raportowych, a także poprawienia jakości przekazywanych danych;
-
wprowadzenia bardziej elastycznych obowiązków clearingowych dla niektórych kategorii kontrahentów;
-
zwiększenia uprawnień ESMA w zakresie nadzoru nad systemowo ważnymi CCP spoza UE.
